Rioon Dingon hengessä – Mäkkäri sponsoroi Suomen olympiajoukkueelle kisabiisin

Rioon Dingon hengessä – Mäkkäri sponsoroi Suomen olympiajoukkueelle kisabiisin
Lauri Vassinen

Suomen Olympiakomitea haluaa pitää olympia-aatetta esillä pidempään kuin vain kisojen ajan.

Suomen Olympiakomitean, Universal Musicin ja McDonald’sin yhteistyön pohjalta on julkaistu kisabiisi Rio de Janeiron olympialaisten hengennostattajaksi.

Dingon vuonna 1985 julkaistun Rio Ohoi  –kappaleen innoittamana tehdyn Rio Ohoi! -kisabiisin esittää Teflon Brothers yhdessä Ollien kanssa.

Miksi kisabiisi? Siksi, että sellaista ei Suomessa ole vielä aikaisemmin ollut, sanoo Suomen Olympiakomitean liiketoimintapäällikkö Ville Köngäs.

“Kisabiisejä on tehty aikaisemminkin ja joistakin on tullut sellainen puolivahingossa Den glider in -tyyliin. Olympialaisiin sellaista ei Suomessa ole tehty”, Köngäs sanoo M&M:lle.

“Musiikki on voimaannuttava ja yhteensitova asia, johon ihmiset helposti samaistuvat. Monet urheilijat käyttävät musiikkia latautumiseen ja sitäkin kautta musiikki on ikään kuin formaattina sopiva.”

Omia juttuja suomalaisille

McDonald’s on tunnettu olympialaisten sponsorina, ja yhtiö on rahoittanut olympialaisia 40 vuotta kansainvälisellä tasolla. Tänä vuonna Suomen Mäkkäri halusi ensimmäistä kertaa aktivoitua myös kansallisella tasolla, kertoo McDonald’s Suomen markkinointijohtaja Christoffer Rönnblad.

McDonald’s halusi tukea olympiajoukkuetta mahdollistamalla kisabiisin julkaisun, mutta yrityksellä on toki omat markkinointitavoitteensa. Rönnbladin mukaan kisabiisiin liittyvää mainontaa käytetään valikoidusti ketjun ravintoloissa. Kisahenkeä pidetään yllä lisäyllätyksillä, mikäli suomalaisurheilijat menestyvät. Rönnblad ei kuitenkaan suostu paljastamaan, millaisia tempauksia on suunnitteilla.

McDonald’silla on ollut joitakin kolhuja imagossaan, mutta se ei Suomen Olympiakomitean Köngästä häiritse.

“Me pystymme Suomen Mäkkärin kanssa tekemään sellaisia asioita, jotka ovat meidän mielestämme järkeviä ja hyvä. Emme koe sitä ongelmaksi, ennemmänkin mahdollisuudeksi”, Köngäs toteaa.

Köngäs sanoo sponsoroinnin olevan olympiakuvioissa lähtökohtaisesti erilaista, sillä mukana ei ole perinteisen sponsoroinnin välineitä kuten esimerkiksi näkyvyyttä tai mainoksia urheilijoiden vaatteissa.

Olympiakomiteat ovat osa kansainvälistä olympialiikettä – tietyt rajoitukset ja mahdollisuudet tulee ottaa huomioon. Toisaalta kumppanien kanssa tehtävässä yhteistyössä voi olla aika luovakin, Köngäs kertoo.

Uudenlaista ajattelua ja ajan hermolla

Olympiakomitea johtaa ja koordinoi suomalaista huippu-urheilua, mutta sponsoroinnilla ei tueta yksittäisiä kilpailijoita, vaan kerrytetään koko joukkueen kisapottia. Kisabiisillä halutaan tukea koko joukkuetta, mutta antaa hengennostatusväline myös kisakatsomoille kotona ja Brasiliassa.

“Kisat kestävät itsessään 17 päivää. Haluaisimme, että niin sanottu hype pysyisi yllä hieman pidempään. Olisi hienoa, jos joku viiden vuoden päästä kuulee biisin, ja se assosioituu juuri näihin kesäkisoihin ja olympialaisiin”, Köngäs unelmoi.

Suomen Olympiakomiteassa halutaan olla myös ajan hermolla. Maailmassa on 205 olympiakomiteaa.

“Jos sanotaan näin leikkimielisesti, niin me haluamme olla luovia olympiakomiteoiden välisissä markkinointiolympialaisissa.”

Kisabiisi liittyy myös 1980-luvun teinienhuudattajabändi Dingoon, mikä on Könkään mielestä hauska lisä.

“Kappaleen ja Dingo-kuvion välillä on hienoa samankaltaisuutta, mikä sopii hyvin urheiluunkin, kun siinä on usein sellaista vanhojen legendojen fiilistelyä ja ikään kuin tribuuttihenkeä”, Köngäs sanoo.

“Monet dingofanit alkavat ehkä hyräillä Dingon Rio Ohoi -kappaletta, kun he kuulevat kertosäkeen alun, mikä on vain hyvä asia.”

0 Comments

Leave a reply