Avoimuus vaatii uskallusta – Jalosen malli on kultaa myös mainostyössä

Jukka Jalonen tietää, miten maailmanmestareita tehdään. Kolmen MM-kullan tähtivalmentaja paljasti menestysreseptinsä Suomen kansalle syyskuussa vieraillessaan Maikkarin Joonas Nordman Show’ssa.

”Arvioin aika pitkälti sitä, että uskaltaako pelaaja olla aito oma itsensä. Kun jutellaan joskus jostain muustakin kuin jääkiekosta niin pikkuhiljaa se muuri rupeaa murtumaan”, Jalonen kertoi.

Kivikasvoisen jääkiekkovalmentajan viesti yllätti iloisesti – tunteista puhumisen voima on vihdoin löytänyt tiensä myös jurompaan kansanryhmään. Mutta voisiko kultaleijonien oppeja soveltaa mainosmaailman leijonanmetsästyksessä?

Maailmanluokan mainostyö vaatii suunnittelijoiltaan monenlaista herkkyyttä. Ympäröivää kulttuuria on osattava lukea ja ymmärtää, ja havainnot käännettävä ainutlaatuisiksi, tunteita herättäviksi oivalluksiksi. Herkkyyttä kaivataan myös tiimin sisäisessä kanssakäymisessä sekä asiakkaan ajatusten, toiveiden ja tavoitteiden kuuntelemisessa. 

Mainosalan hektisyys ja työn henkinen vaativuus synnyttää kuitenkin monesti tilanteita, joissa taiteellinen herkkyys kääntyy itseään vastaan ja tekee joukkuepelaajista sisäänpäin kääntyneitä sooloilijoita. Kill your darlings -mantra ja yhteiset tavoitteet unohtuvat, kun suunnittelija rakastuu omiin ajatuksiinsa ja roikkuu kiinni puolivillaisessa ideassa kuin saalistaan puolustava villieläin. Kokemusasiantuntijana tiedän, että tähän sudenkuoppaan putoamista tuskin voi välttää kukaan, mutta onneksi mokailu tekee mestarin.

NORD DDB on alusta asti tunnistanut kultaakin kalliimman herkkyyden tuomat varjopuolet, ja nostanut avoimuuden kaikkea työtä ohjaavaksi arvoksi. We are open -ajattelussa kestävämpi menestys rakennetaan muutaman tähtipelaajan sijaan tiiviillä joukkueella, jossa luovuutta ammennetaan niin asiakkaan tiimin kuin oman toimiston havainnoista ja kokemuksista. Aidosti avoimessa työkulttuurissa jokainen pyrkii tarkastelemaan omaa työtään kriittisesti, ja katsomaan asioita aistit herkkinä myös työkaverin näkökulmasta. Ajattelussa on paljon samaa Jukka Jalosen oppien kanssa, ja siitä olisi hyötyä ihan jokaiselle alan tekijälle keltanokasta konkariin.

Avoimuus tarkoittaa kuitenkin väistämättä myös haavoittuvuutta. Tässä ammatissa omaa egoa taklataan joskus sellaisella voimalla, että suojauksen pudottaminen voi tuntua järjenvastaiselta. Sitä varten on joukkue, jonka kanssa kaatua. Kokemusta se on kivuliaskin kokemus, ja itse uskon järkkymättä siihen, että arvokkaat opit palkitaan tulevaisuudessa kokonaisella laumallisella leijonia.